Subhana llaah, het sleutelwoord waar het probleem ligt, bevindt zich in de titel ‘perfect’. De verwachting dat een huwelijkspartner perfect dient te zijn, brengt ongeluk in de hoofden en de harten van miljarden Moslims en niet-Moslims. Subhana llaah als de Boodschapper (vrede zij met hem) zelf geen perfecte huwelijken had, hoe kan iemand dan 365 dagen, 7 dagen per week, 24 uur per dag een perfecte partner verwachten?
Leeft iemand in hun definitie van het perfecte huis? Nee, want het is onrealistisch. Voor velen is een perfect huis een soort landhuis gehuld in kunstwerken. Betekent dit, omdat iemand niet leeft in hun definitie van perfectie, dat ze dakloos zijn? Subhana llaah, nee! Ondanks dat men niet in zijn/haar perfecte huis woont, heeft men tevredenheid gevonden in hun huizen, omdat ze (door Allaah’s weldadigheid) hun onvolmaakte ‘huizen’ hebben omarmd en veranderd in hun familie ‘huizen’. Op gelijke manier moet men ernaar streven het huwelijk te benaderen of zijn/haar huwelijk heroverwegen met als doel de Qur’aan en de Soennah toe te passen. Wanneer iemand in staat is om zijn manier van denken te veranderen in een islamitische wijze, dan zal zijn/haar huwelijk, net als zijn/haar huis, met alle onvolkomenheden, perfect voor hem/haar aanvoelen.
Hoe krijg je een gelukkig huwelijk volgens de Qur’aan en de Soennah?
Abu Hurayrah (moge Allaah tevreden met hem zijn) leverde over dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Laat een gelovige man niet een gelovige vrouw haten. Als hij afkeer heeft aan één van haar eigenschappen, zal hij tevreden zijn met een andere eigenschap.” Sahieh/Authentiek. – [Muslim].
De shaykh vermeldde dat deze hadieth niet alleen van toepassing is op vrouwen maar ook op mannen. De hadieth leert gelovigen om in te zoomen en zich te concentreren op de positieve punten/eigenschappen van hun echtgenoot, in tegenstelling tot het aanwakkeren van haat door stil te staan bij de negatieve punten. Een voorbeeld, als iemands vrouw niet zo mooi is als hij had gehoopt, concentreer je dan op alles waar ze voorbeeldig in is, bijv. gehoorzaamheid aan haar man, er voor hem zijn, tarbiyah (opvoeding) van zijn kinderen, goede behandeling van zijn familie, het huisonderhoud enz. Aan de andere kant, als een zuster een echtgenoot heeft die bijvoorbeeld grove spraak heeft, zij kan zich dan focussen op zijn positieve punten/eigenschappen. Bijv. zijn vrijgevigheid voor haar en zijn familie, zijn deen, een goede vader voor de kinderen, kostwinner, vriendelijke daden, een beschermer enz. Subhana llaah, elke ziel heeft iets goeds in zich. Zijn of haar goedheid zou iemands visie moeten zijn. Het hoort een beeld te zijn die men constant ziet als zijn/haar eigen huwelijk en waarvoor hij/zij dankbaarheid toont. Verwijder het onnodige argument door jezelf te dwingen altijd zijn/haar geweldige punten te zien en aan te denken.
De profeet, vrede zij met hem als voorbeeld.
De Boodschapper, vrede zij met hem zelf was getrouwd met vrouwen die een voorbeeldige taqwa hadden, maar ook eigenschappen hadden die ver verwijderd waren van perfect. ‘Aisha, moge Allaah tevreden over haar zijn vertelt zelf over haar eigen jaloezie; ze wordt genoemd als niet alleen jaloers, maar heel, heel erg jaloers. Ze vertelde verhalen over haar eigen jaloezie. Een voorbeeld is wanneer de Boodschapper, vrede zij met hem op een nacht wakker werd en naar de begraafplaats liep. ‘Aisha, moge Allaah tevreden over haar zijn volgde hem in het geheim en dat ook in de nacht. Ze deed dit omdat ze jaloers/achterdochtig was.
Toen de Boodschapper, vrede zij met hem terugkeerde van de begraafplaats, haastte ‘Aisha moge Allaah tevreden over haar zijn zich voor hem uit. Ze keerde terug naar huis en ging onder het beddengoed. Ze was buiten adem en ademde zo onregelmatig, dat de Boodschapper, vrede zij met hem besefte dat er iets niet klopte. De Boodschapper, vrede zij met hem vroeg wat er aan de hand was. ‘Aisha, moge Allaah tevreden over haar zijn ontkende eerst dat er iets was. Hij, vrede zij met hem vroeg haar toen opnieuw waarop ze hem, vrede zij met hem vertelde dat ze hem had gevolgd. De Boodschapper, vrede zij met hem zei dat hij dat nooit zou doen op haar avond, d.w.z. een van zijn andere vrouwen bezoeken voor intimiteit. Het was opgelost en ze gingen verder met hun leven. ‘Aisha, moge Allaah tevreden over haar zijn zou haar hand door het haar van de Boodschapper, vrede zij met hem halen om te zien of het nat was, om te zien of hij ghusl had genomen. Hij, vrede zij met hem zou haar dan vragen of haar duivel tot haar was gekomen. Zaynab bint Jash (de vrouw van de Boodschapper vrede zij met hem) was ook zeer geliefd bij de Boodschapper, vrede zij met hem. Ze stond bekend om haar ‘ibaadah en oprechtheid’. Het was ook bekend dat ze erg boos zou worden. Ze zou ook net zo snel weer kalmeren.
Subhana llaah, het punt is dat de meest perfecte schepping (de Boodschapper, vrede zij met hem) ons laat zien dat er binnen zijn eigen huwelijken goede punten waren en punten die ontbraken. Er zullen altijd eigenschappen in iemands partner zijn waar men tevreden of ontevreden over is. De Boodschapper, vrede zij met hem zette zijn huwelijk met beide vrouwen voort. Hij was in staat om dit te doen, omdat hij de hadieth volgde – om zich te concentreren op hun positieve eigenschappen, in tegenstelling tot het blijven stilstaan bij het negatieve. De mentaliteit van de gelovige is optimistisch met het besef dat deze wereld een plaats van beproeving is en daarom kan het nooit Jannah zijn met constante gelukzaligheid. Een simpel afgeleide regel: positiviteit voedt liefde en negativiteit voedt haat. Alhamdulillaah Jannah is een belofte aan de gelovigen, dus het doel van elk huwelijk zou moeten zijn om samen naar Jannah te gaan in shaae Allaah. Dit betekent dat succes en de zoetigheid van het huwelijk gevonden kunnen worden wanneer men een leven leidt met de Qur’aan en de Soennah als basis, iemands manier van leven, manier van communicatie, denkproces, iemands naslagwerk en zelfhulpboek.