Op een bepaald moment in jouw leven zul je discussies opvangen over wat nodig is om vooruit te komen in dit leven. Je zult mensen hun frustraties horen uiten dat ze zoveel meer deden dan hun collega’s, maar dat die promotie steeds weer aan hun neus voorbijging. Deze discussies zullen concluderen dat om vooruit te komen, het niet gaat om wat je weet, maar om wie je kent.
Het Islamitisch perspectief
Laten we eerst kijken naar het huidige systeem. Dit is namelijk een systeem dat bestaat uit het tevreden stellen van mensen terwijl zij zich de ontevredenheid van hun Heer op de hals halen. Deze mentaliteit zal iemand tot een slaaf van het systeem maken en iemand constant weghouden van de herinnering aan hun Heer. Wat is dan de juiste houding? In vers 107 van Soerah Yunus wordt het volgende gezegd:
‘En als Allaah u met tegenspoed zou raken, is er geen verwijderaar behalve Hij; en als Hij het goede voor je heeft, dan is er geen afstoter van Zijn milddadigheid. Hij zorgt ervoor dat het bereikt wie Hij wil van Zijn dienaren. En Hij is de Vergevende, de Barmhartige.’
Subhana llaah als iemand zich het bovenstaande echt eigen maakt, dan bevrijdt diegene zich van de ketenen van deze dunya (wereldse) en stelt hij alle hoop op onze Heer alleen. Men leert dat elk kwaad, calamiteit en ziekte niet kan worden weggenomen tenzij Hij het verwijdert en dat al het goede, voorzieningen en levensonderhoud enkel en alleen van Hem komt. Als Hij het goede aan iemand geeft, dan zal de hele wereld die zich verenigt om het van die persoon af te nemen, hier niet toe in staat zijn. En als Hij een calamiteit voor iemand plant, dan zal de hele wereld die zich verenigt om die persoon te redden, hier niet toe in staat zijn tenzij Hij het toestaat.
Subhana llaah kijk naar de machtige Fir’awn en zijn machtige soldaten die verdronken in de oceaan terwijl de oceaan uiteenging voor Musa, vrede zij met hem en de zwakkeren en hen in veiligheid bracht met de toestemming van Allaah, de Verhevene. Dit verhaal stelt alles in perspectief: succes is geworteld in hoe gehecht men is aan hun Heer.
Waar ligt de focus?
Iemands focus bij alles in deze dunya moet altijd zijn ‘hoe behaag ik Allaah, de Verhevene in deze situatie’ en ‘wat deed de Boodschapper, vrede zij met hem in soortgelijke situaties’? Neem dat als de maatstaf om iemands persoonlijke en professionele leven in te kaderen en dicteren. Allaah, de Verhevene heeft de hele schepping vanaf haar bestaan in stand gehouden en voorzien. Bedenk wat dit betekent – eeuwen geleden zijn er miljarden wezens door Hem verzorgd en nu nog steeds. Hij is de perfecte leverancier en onderhouder. Wij doen oprechte inspanningen, houden Hem op de eerste plaats in ons leven en Hij schenkt ons eeuwige beloningen in shaae Allaah.
Onze primaire focus zou altijd moeten liggen op het verdienen van de rijkdommen van al Akhirah (goede daden). Hoe kunnen we de rijkdommen van al Akhirah verdienen? Een goede daad wordt aanvaard wanneer deze aan twee voorwaarden voldoet:
♥De daad is oprecht uitgevoerd enkel en alleen omwille van Allaah, de Verhevene.
♥De daad wordt uitgevoerd in overeenstemming met de Soennah van de Boodschapper, vrede zij met hem.
Deze wisselwerking levert het beste rendement op in deze wereld en in het hiernamaals in shaae Allah, want goede daden zijn de valuta van de eeuwigheid.
De intentie
De juiste intentie moet in het hart zitten. Het uit zich via bewust zijn wat je doet, waarom je het doet en het gedenken van Allaah, de Verhevene gedurende het uitvoeren van de handeling. Zo stel je Hem tevreden door middel van goede input en output. Men volgt de Soennah door het voorbeeld te gebruiken van de Boodschapper, vrede zij met hem die het beste karakter had, de beste in goede manieren en het beste in ‘ibaadah (aanbidding) Walhamdulillaah.
De Islamitische wetgeving (sharia) geeft ons keuzes variërend van wat acceptabel is tot wat Ihsaan (het beste) is, dus we hebben een scala aan opties die ons zijn geschonken om in verschillende situaties te gebruiken alhamdulillaahi Rabbil ‘alameen. Mensen kunnen miljarden goede daden verliezen als ze hun oprechtheid en gedrag niet verbeteren. Je hoort mensen bijvoorbeeld zeggen dat ze de Ramadan gebruiken als een middel om periodiek vasten (intermittent fasting) te beoefenen en hiermee gezondheidsvoordelen te behalen. Subhana llaah de daad van vasten is er één waarvan de engelen zelfs de beloning niet kennen, aangezien Allaah, de Verhevene de vastende persoon Zelf wil belonen. Een persoon kan die beloning verliezen, omdat hij oprechtheid voor zijn Heer mist. Op dezelfde manier gaat men naar soefi-dansen, groepszang voor dhikr, urenlang dhikr zeggend, maar het wordt niet geaccepteerd omdat het niet is hoe Allaah, de Verhevene Zijn Boodschapper, vrede zij met hem leerde hem te aanbidden.
Moge Allaah, de Verhevene ons toestaan al onze inspanningen, zorgen, oprechtheid en aanbidding aan Hem alleen te richten en moge Hij tevreden zijn over ons, Allaahoemmaamien!