Lezing van onze geliefde Ustaadhah moge Allaah haar rijkelijk belonen, en iedereen die het mogelijk heeft gemaakt. Al het goede dat ik schreef is afkomstig van Allaah, al het slechte is een tekortkoming van mezelf en de shaytaan.
We zitten in de nieuwe maand het eerste islamitische maand van het jaar; de maand Muharram van het hidjrie kalender. De kalender dat begonnen is bij de hidjarah van de Profeet, vrede zij met hem. Denken we aan hidjra dan zouden we ons bewust moeten zijn van de verhuizing van onze zondes naar goede daden. We worden er op geattendeerd om alles te verlaten omwille van Allaah, zaken die Allaah niet tevreden stellen daar dienen we afstand van te nemen.
Hebben we het over het woord Muharram dan denken we meteen aan het woord haram, wat verboden betekend.
Allaah, de Verhevene zegt in sourat At Tawbah vers 36
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ
Voorwaar, het aantal maanden bij Allaah is twaalf maanden (in een jaar). Zo staat het (geschreven) in het Boek van Allaah sinds de dag waarop Hij de hemelen en de aarde schiep. Daarvan (d.w.z. van deze maanden) zijn er vier heilig. Dat is de rechte godsdienst, dus doe julliezelf daarin geen onrecht aan.
Allaah heeft deze 4 maanden heilige verklaard. Allaah geeft een opdracht en geeft aan voorkom onrecht in al zijn vormen. Alles wat lijdt naar haram, en alles wat je afleidt om halal te doen moet je ook voorkomen oftewel vermijden. Iedere zonde is een vorm van onrecht. Een zonde in deze maanden telt zwaarder dan een gewone maand bij Allaah.
Elke zonde elke uitstel van aanbidding telt zwaarder bij Allaah. Voorkom dus de zaken die je afleiden van het verrichten van het goede. Vermijd het opzoeken van ruzie, onrecht van je nafs, tijdverspilling etc..
Zoals de zonden zwaar wegen zo wegen de goede daden ook zwaarder. De geleerde geven dat de beste aanbidding, de aanbidding is die begint bij salaat al fadjr. Een mooie duaa’ die we dienen te leren en die helaas als een vergeten sunnah is geworden. Bij de nieuwe maand of het nieuwe jaar gingen de metgezellen deze smeekbede leren op het niveau van het memoriseren van de Qur’aan, en deze werd bij het zien van de nieuwe maand herhaald.
Deze smeekbede dienen we te leren en door te geven.
Er zijn drie gezegende tijden;
1) de tien laatste nachten van de Ramadan (de hele maand is gezegend, maar de tien laatste nachten het meest),
2) de tien eerste dagen van Dhul hidja,
3) de tien eerste dagen van Muharram.
In de maand Ramadan ligt de focus vooral op de Qur’aan en duaa’. Tijdens de tien eerste dagen van Dhul Hidjah ligt de focus vooral op dhikr. In de maand Muharram is het aanbevolen om veelvuldig te vasten. Dit is een gouden kans die we dienen te benutten. Uiteraard dien je gebruik te maken van deze maand door allerlei soorten aanbiddingen te verrichten; Qur’aan, duaa’, dhikr etc. Er wordt veel focus gelegd op het vasten, omdat de Profeet, vrede zij met hem in de maand Muharram veelvuldig ging vasten. De Profeet, vrede zij met hem zei:
“Het beste vasten na (het vasten in de maand) Ramadan is (het vasten in) de maand van Allaah, Muharram. En het beste gebed na het verplichte gebed is het gebed tijdens de nacht.” (Sahih Muslim)
Allaah heeft zijn naam aan deze maand gekoppeld: Allaah zegt: “Shahroe-llahie”, Allaah zegt: het is mijn maand, ik heb deze maand uitgekozen. Alles wat men er in doet weegt zwaar. Dit zien we bij de andere maanden niet. Alleen bij Muharram voegt Allaah Zijn Naam toe.
‘Aaisha, Moge Allaah tevreden over haar zijn zei: “De Boodschapper van Allaah vastte zodanig dat we dachten dat hij, vrede zij met hem zijn vasten niet zou verbreken en hij, vrede zij met hem vaste een tijdje niet, totdat we dachten dat hij, vrede zij met hem niet meer zou vasten, en ik heb de De Boodschapper van Allaah nooit een hele maand zien vasten behalve in de Ramadan en ik heb hem in geen enkele maand meer zien vasten dan in de maand Sha°baan.” (Sahih Boekhari & Moeslim)
De Profeet, vrede zij met hem vastte in de maand sha°baan het meest en vervolgens in de maand Muharram.
Allaah zegt in de Qur’aan
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا
Voorwaar, het aantal maanden bij Allaah is twaalf maanden (in een jaar).
Van die twaalf maanden heeft Allaah vier maanden gekozen: Rajab, Dhulqi°dah, Dhul Hijaa & Muharam. De beste maand is de maand Ramadan.
De Profeet, vrede zij met hem zei: “Het jaar bestaat uit twaalf maanden, waarvan vier maanden heilig zijn: de drie opeenvolgende maanden, Dhull-Qi’dah, Dhull-Hijjah en Muharram. En (vervolgens) Radjab-Moedar; deze komt tussen Djoemaada en Sha’ban.”
Wat is precies gebeurt in Muharram?
Twee zaken
Eerste zaak: Op deze dag vluchtte Moesa met zijn volk, van fir’auwn en zijn leger. Het leger van fir’auwn was machtig en Moesa en zijn volk stonden voor de oceaan, ze konden niet zwemmen, maar Moussa had alle vertrouwen in Allaah, hij wist dat Allaah een uitweg zou bieden. Allaah heeft hen gered door de oceaan in twee te splitsen. Moesa liep met zijn volk tussen de 2 grote golven van de zee en zo staken zij de zee over. Toen het leger van fir’auwn hetzelfde wilde doen, liet Allaah de zee weer bij elkaar komen, waardoor fir’auw en zijn leger verdronken. Dit leert ons steeds vertrouwen te hebben in Allaah, Allaah zorgt voor een uitweg. Sommige mensen focussen op het probleem en andere zeggen wij vertrouwen op Allaah.
Moesa was heel erg blij met de overwinning van Allaah tegen deze vijand, en dit gebeurde op de 10de van Muharam en daarom vastte de joden de mensen van het boek uit dankbaarheid van dit voorval.
De Profeet, vrede zij met hem kwam naar Medina en zag de joden vasten op de dag van Ashoera. Hij, vrede zij met hem vroeg hen erover. Zij antwoordden: “Dit is een goede dag, (dit is) de dag waarop Allaah de kinderen van Israël van hun vijand (farao) gered heeft, en Moesa, vrede zij met hem vastte op deze dag.” De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wij zijn dichter bij Moesa dan jullie. “Dus de Profeet, vrede zij met hem vastte op deze dag en hij spoorde (de moslims) aan om te vasten (op deze dag).” (Sahieh al Boekharie)
Imaam ash-Shafi°i moge Allaah hem genadig zijn heeft gezegd: “Het is zeer aangeraden om te vasten op de 9e dag van Muharram, en ook om de 10e. Omdat de Profeet (vrede zij met hem) vastte op de 10e dag van Muharram, maar ook de intentie had om de 9e te vasten.”
Een metgezel vroeg wat is de beloning van het vasten hiervan en toen zei de Profeet, vrede zij met hem: “Met het vasten van ‘Ashoeraa reken ik erop dat Allaah de zonden van het jaar ervoor uitwist.
De beste soenna is om de 9de de 10de en de 11de te vasten.
Maar indien je de 9de en de 10de vast dan heb je de soenna van de profeet gepraktiseerd.
Je mag dus de 9de en de 10de vasten.
Of je mag de 10de en de 11de te vasten.
Of je vast de 10de alleen, als meerdere dagen vasten voor jou moeilijk is. Ook al valt het op een vrijdag, omdat je niet met de intentie van de vrijdag vast maar omwille van ‘Ashoeraa.
Tweede gebeurtenis op deze dag is:
Hoesein de zoon van Ali & Fatima is op die dag vermoord. De mensen in Karbala hebben hem vermoord, hij is de kleinzoon van onze geliefd Profeet, vrede zij met hem. De sij°aa hebben spijt zogezegd, daarom martelen ze zichzelf op die dag, tot bloedens toe, sommige zo extreem dat ze zichzelf verminken. Dit is uiteraard erg afgedwaald gedrag. Ze zijn zover van de waarheid afgedwaald dat de shaytaan ze deze onzinnigheid laat verrichten.
‘Ashoeraa is spijtig genoeg ook een moment waarbij de sihr vaak wordt vernieuwd. De joden zijn zeer erg gekoppeld met tovenarij, dit zien we ook in Marokko doordat er veel joden wonen. Zij plegen zoveel shirk tijdens ‘Ashoeraa, ze zetten vuur aan, ze bereiden een haan voor en maken koekjes en deze tradities zijn verbonden aan het uitnodigen van de djinn. De sihr wordt op deze avond vernieuwd en de dijnn zijn op deze avond actiever. Er is dus heel veel bijgeloof dat gekoppeld wordt aan deze gezegende dag.
We moeten onszelf extra beschermen en onze smeekbeden niet nalaten. Vraag Allaah dagelijks jou ver weg te houden van shirk:
Het meest aanbevolen daad is het vasten op deze dagen, dit heeft invloed op het zuiveren van de ziel.
Sobhanaka Allahouma wabihamdiek, ashadoe an laa ilaaha ila ant, astaghfiroeka wa atoeboe Ilayk.